8 Mar 2013

Adik beradik Sarapan Cara Barat

Continental breakfast

Hi Everybody!! Dalam Post sebelum ni, admin ada cakap pasal sarapan pagikan? Ok kerana tema kita sekarang ni lebih menfokuskan kepada barat, maka admin kenalah ceritakan apa-apa yang berkaitan dengan sarapan barat.

Baiklah dalam konteks sarapan pagi cara barat, jenis-jenis sarapan pagi yang biasanya terdapat di barat ialah jenis america breakfast, Continental breakfast dan juga english breakfast, Untuk english breakfast dengan America breakfast, kandungan ataupun asas yang menhasilkan sarapan pagi tersebut adalah sama. Kedua-dua jenis sarapan pagi ini agak berat berbanding dengan Continental dimana jenis Continental cuma menhidang sajian ringan seperti pastri ataupun roti sahaja disertai dengan jus ataupun kopi. America breakfast mengandungi, karbohidrat, protein, dan gula. Contohnya dalam satu set hidangan sarapan pagi gaya america biasanya mengandungi, roti, sosej, telur , kacang panggang dan pancake. Ianya selalunya dihidangkan bersama kopi ataupun teh. 
America breakfast
Punca perbezaan pengambilan makanan ini adalah, di bahagian eropah, mereka mengambil sarapan pagi yang ringan yakni Continental , kerana mereka mengamalkan pengambilan makan malam agak lewat, berbanding di amerika dimana masa makan malam mereka ialah sebelum jam 8 Pm manakala di eropah, masa makan malam ialah selepas jam 8pm. Oleh kerana orang eropah mengambil makan malam agak lewat , maka apabila mereka bangun keesokan harinya, mereka akan kurang merasa lapar dan mengambil sarapan pagi yang agak ringan berbanding dengan barat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...