31 Mar 2013

Cold appetizer salad dan dressing



Appetizer, ataupun dalam bahasa melayu ialah pembuka selera . Manakala  dalam bahasa Perancis 
ianya disebut  Hors d’oeuvre (starter). Appetizer merupakan hidangan pembuka selera sebelum hidangan utama (main course) yang disajikan dengan tujuan membangkitkan nafsu makan atau pun selera makan. Menurut beberapa sumber lain yang boleh dipercayai : Appetizer merupakan pegantara  hidangan utama, sebagai hidangan pembuka untuk menimbulkan selera makan kerana itu porsinya sedikit dan makanan pembuka selera selalunya menggunakan rasa yang sedikit masin, pedas ataupun masam.

Appetizer hendaknya memiliki rasa yang enak (tastefull), ringan (ligth), menyegarkan (biasanya berasa agak asam untuk merangsang selera makan), berukuran kecil (bite size, finger food), dan disajikan dengan penampilan menarik. Appetizer boleh dihidangkan dalam hidangan panas (canape, fritters, soup) atau dingin (salad, Chilled Fruit Cocktail, Shrimp Cocktail), dan adakalanya berasa pedas.

Hidangan appetizer hendaknya disajikan dengan meliputi rasa, aroma, penampilan, dan kesesuaian dengan peranggu meja agar dapat membangkitkan selera dan memberikan bayangan bahawa hidangan yang akan disajikan seterusnya akan lebih enak lagi.

kita haruslah mengetahui dahulu apakah itu salad.

A. Serve salad 
1. Appertizer salad
2. Side salad 
3. Main course salad
4. Palate - Cleansing Salad
5. Dessert salad

B. Type of salad
1. Green salad
2. Vegetable salad
3. Bond salad

C. Dressing 
1. Vinagarette 
2. Creamy 
3. Cooked

D. Hors D' Ouerves
1. Canape
2. Crudite

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...